HACIA EL RECONOCIMIENTO DE LAS DESIGUALDADES ENTRE MUJERES Y VARONES EN EL MERCADO LABORAL DEL CHACO. EL COMPORTAMIENTO DE LA SEGREGACION HORIZONTAL EN LOS AÑOS 2001-2010.

 

TOWARDS THE RECOGNITION OF THE GAP BETWEEN WOMEN AND MEN IN THE LABOUR MARKET CHACO. BEHAVIOR HORIZONTAL SEGREGATION IN THE YEARS 2001-2010

 

(x)L

Índice número actual

Siguiente artículo

Prof. Mgtr. Vilma Lilian Falcón

Dpto. de Geografía. Facultad de Humanidades-UNNE

E-mail: Vfalcon_1609@hotmail.com

 

RESUMEN

Las personas, hombres y mujeres, nacemos al interior de un grupo social que determina qué debemos ser o hacer según nuestra característica biológica, es decir nuestro sexo; esa construcción de parámetros que delimitan el ámbito de actuación y determinan lo masculino y femenino es el resultado de procesos dinámicos en el que intervienen elementos y factores históricos y socioculturales de cada época y lugar. Bajo esos parámetros, hombres y mujeres, desarrollan actividades  que, por su construcción y permanencia en el tiempo, se entienden como vinculadas a lo femenino y lo masculino. Un ejemplo de ello es lo que sucede en el espacio del mundo del trabajo, donde se advierte cierto comportamiento diferenciado según se trate del campo de actividad donde varones y mujeres actúan y desarrollan sus labores o de la posición que ambos sexos ocupan en las escalas jerárquicas y salariales entre otros;  es decir, un comportamiento que muchas veces expresa situaciones que derivan en desigualdades ocasionando algún tipo de segregación.Under these parameters, men and women develop activities for construction and permanence in time, they are seen as linked to the feminine and the masculine. An example of this is what happens in the space of the working world, where a differentiated behavior is seen depending on whether the field of activity in which men and women act and perform their work or position that both sexes engage in hierarchical scales and salary among others; that is, a behavior that expresses situations often arise in inequalities causing any segregation. In this context, this paper, we examine the conditions presented by the labor market in the province of Chaco in 2001 and 2010 focusing on the concept of horizontal segregation to observe, from the analysis of three indicators, the characteristics and their evolution

 

PALABRAS CLAVES

Segregación laboral – Segregación horizontal – Mercado laboral chaqueño – Mujeres Ocupadas – Género.

 

ABSTRACT

People, men and women are born into a social group that determines what should be or do as our biological feature, ie our sex; Construction of parameters that define the scope and determine masculine and feminine is the result of dynamic processes involved in the elements and historical and cultural factors of every time and place. Under these parameters, men and women develop activities for construction and permanence in time, they are seen as linked to the feminine and the masculine. An example of this is what happens in the space of the working world, where a differentiated behavior is seen depending on whether the field of activity in which men and women act and perform their work or position that both sexes engage in hierarchical scales and salary among others; that is, a behavior that expresses situations often arise in inequalities causing any segregation. In this context, this paper, we examine the conditions presented by the labor market in the province of Chaco in 2001 and 2010 focusing on the concept of horizontal segregation to observe, from the analysis of three indicators, the characteristics and their evolution

 

KEYWORDS

Occupational segregation - Horizontal segregation - Chaco labor market - Busy Women- Gender

.

    Leer más... Leer/Bajar Artículo [PDF]
 

  Índice  SiguienteSiguiente artículo

Instituto de Geografía (IGUNNE)

Facultad de Humanidades - UNNE

Av. Las Heras 727 - Resistencia - Chaco (CP 3500)

República Argentina

TelFax Nº (+54) 3722 - 446958:  (Int.316)

Correo electrónico: geogra@hum.unne.edu.ar

URL: http://hum.unne.edu.ar/investigacion/geografia/igunne/index.htm